Dia 2: PODER

DOGVILLE - Eixos principals d'anàlisi

El paper de la nouvinguda
Grace apareix al poble amb necessitat i sense poder aportar res. Com al conflicte de classes, s’inicia el procés d’explotació per part d’aquells que tenen mitjans de produció i béns. A mesura que avança el procés col·lectiu d’acceptació, i de presa de consciència del paper que juga Grace al poble i pel poble, augmenten les exigències sobre ella. En termes econòmics d’explotació, disminueix el seu salari i augmenta la plusvàlua que el poble en treu en les diferents facetes d’explotació que es donen. Com a Saló de Passolini, es van passant diferents etapes de l’explotació fins a arribar a extrems de sadisme indigeribles com a espectadors.

Aquest paper es pot analitzar des de l’òptica de la persona dominada. Quines renúncies fa per aconseguir el favor del grup, el preu de l’acceptació al col·lectiu… Creiem que el fet d’entrar assumint un rol de dominada és condicionant per la relació que es donarà a partir de llavors? En altres paraules, quin és el rol de la subjectivitat en una relació de poder en la banda de la persona dominada? És anecdòtic?

Contràriament, també es pot analitzar des del poder del poder. És a dir, la capacitat que té el grup en posició dominant d’exercir poder sobre la persona dominada.

Com és Dogville?
Una de les caraterístiques és la pobresa del poble, l’escassetat de recursos, la mina de plata tancada i l’absència de futur, d’optimisme i d’esperança. En aquestes circumstàncies, la gestió de l’excedent és bàsica.

Per altra banda, cal reflexionar sobre l’autoritat de Dogville: no hi ha alcalde, no hi ha representant de Déu, ni hi ha democràcia. El liderat es manté de facto per un xarlartà (amb necessitats de reconeixement) que impregna cert aire d’assemblearisme ocultat en l’elitisme il·lustrat.  L’Estat, que té el monopoli de la violència (controla la policia), és quasi absent, molt llunyà. La seva presència ve vehiculada per l’especulació (del poble o del xarlatà).

L’aïllament informatiu afavoreix el poder. L’absència de notícies fa que les novetats siguin la interpretació de senyals de l’exterior i l’evolució del pensament en relació a l’única variable canviant: el temps. Per la seva banda, la llei no escrita retorna a la civilització tribal on la llei es transmetia oralment, generant així dificultats en l’accés a la informació i habilitant interpretacions subjectives i interessades de qui lidera el poble.

REFERÈNCIES

Tot seguit enllacem algunes referències que poden servir d'ajuda per a la reflexió col·lectiva. Recordeu que no cal haver consultat res per venir a l'activitat!



 
Michelle Foucault ha reflexiont molt sobre la idea de poder. Els seus assajos són la pedra angular de molts escrits que tracten el tema. Ell mateix és un pou en la matèria i us recomanem qualsevol del seus textos, des de “Vigilar i castigar” que tracta l’organització de les presons per a un control òptim de l’individu, fins a “Història de la sexualitat” on la idea del poder és tangencial, però sempre present.

Per tenir una idea bàsica i fàcil de les reflexions de Foucault sobre el poder, el vídeo d'encapçalament il·lustra de manera simple i pedagògica les idees del seu llibre “Microfísica del poder(vídeo explicatiu). El text explica la complexitat del poder, la dificultat de fer-lo tangible i els seus “mecanismes infinitesimals” que estan presents a cada microrelació de poder.

Per altra banda, en el sentit del canvi social, a “Els intel·lectuals i el poder” fa una anàlisi dels mecanismes que permeten a la classe intel·lectual ser l’única que produeixi coneixement, impedint així l’emancipació de la classe treballadora.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada